Будова пензля
Всі пензлі складаються з трьох основних елементів:
- Пучок волосяний - робоча частина пензля, натуральне або синтетичне волосся, зібране в пучок певної форми і розміру
- Обтискне кільце (обойма) - виготовляється з металу або інших матеріалів, служить для з'єднання волосяного пучка з ручкою, надання форми і збереження пучка
- Ручка - виготовляється з твердої деревини листяних порід дерев (берези, осики, бука, вільхи) або пластику
Пензлі підрозділяються на натуральні (пучок з натурального волосся) і синтетичні (пучок з синтетичного волоса)
Синтетичні пензлі
Синтетичні пензлі прекрасні в роботі, характеризуються хорошим контролем над плинністю, високою зносостійкістю, що набагато перевершує зносостійкість натуральних пензлів, помірною ціною.
Синтетичне волокно - це неймовірно міцний, зносостійкий і добре зберігає форму матеріал з дуже хорошою еластичністю. Синтетичний волосся на основі складних поліефірів випускається в широкому діапазоні діаметрів і різного ступеня еластичності. Синтетичне волокно товщиною 0,06 - 0,15 мм використовується для виробництва багатьох тонких пензликів. Існує спеціальна технологія, за допомогою якої кінчиків синтетичного волокна надається дуже тонка конічна форма. В результаті кисті з синтетичного волокна набувають властивостей, якими володіють кисті з "золотого" соболя.Синтетичне волокно, вироблене за такою технологією, має добре структурованою поверхнею, яка відповідає властивостям натурального матеріалу і дає рівномірну колірну передачу.
Ці пензлі підходять для живопису олією і акрилом - як густими, так і розведеними. Синтетичні пензлі при контакті з аквареллю, олійними або акриловими фарбами ведуть себе далеко не однаково. Пензлі з нейлоновим ворсом не підходять для роботи аквареллю, тому що неякісно розносять фарбу, але прекрасно підходять для помірно розбавленого акрилу. Синтетичні пензлі з пружним ворсом, як і щетина, можуть ефективно використовуватися при роботі з фарбою прямо з туби. Синтетичні пензлі середньої жорсткості підійдуть для нанесення помірно розведеної фарби або фарби прямо з туби. Для нанесення рідких фарб підійдуть м'які синтетичні пензлі, як і пензліь із натурального волосся.
Синтетичні пензлі прекрасні в роботі, характеризуються добрим контролем над плинністю, високу зносостійкість, яка набагато перевершує зносостійкість натуральних пензлів і помірною ціною.
Натуральны пензлі
Пензлі для професійних і починаючих художників з волосяним пучком з натурального ворсу (волоса), використовуються в різних техніках живопису (олія, водорозчинні фарби - гуаш, акварель) і декоративній творчості. Найбільш часто використовуваними матеріалами для виробництва високоякісних натуральних пензликів є ворс куниці, білки, кози, корови, тхора, поні, борсука, свині.
Класифікація пензлів
1. Класифікація за формою волосяного пучка:
Овальні пензлі - поєднують в собі переваги плаского і круглого (в перпендикулярному положенні до поверхні) пензлика. Лідери серед пензлів у використанні для переходу одного кольору в інший.
Круглі пензлі - одні з найбільш універсальних для малюнка, створення фактури, роботи над деталями
Шрифтові пензлі - варіація круглих пензлів з дуже довгим волоссям для нанесення тонких рівних ліній. Видима частина волосся служить резервуаром для фарби, що дає можливість провести довгу лінію без повторного наповнення.
Лінійні пензлі - коротше шрифтових, але довше круглих, залишають точні лінії, довгі мазки і також годяться для нанесення написів.
Трафаретні (тамповочние) пензлі - кінчик волосини тупий і плоский, а фарба наноситься на поверхню вертикальними ударами. Пензлі служать для нанесення рівного шару через трафарет, підходять для лессировок або вільно покладених шарів фарби.
Пласкі пензлі - для нанесення широких рівних мазків, ними добре працювати на великих ділянках полотна. Виготовляються шляхом здавлювання обойми так, щоб утворився пучок плоскої форми. Пензлик утримує багато фарби завдяки густоті і довжині волосся.
Контурні пензлі - пучок у них коротше, ніж у пласких, що надає пензлям велику пружність, покращує контроль над якістю плоских мазків, полегшує створення плавного переходу одного кольору в інший і добре виділяє контур
Пензлі "котячий язик" - пласкі пензлі з купольним або овальним контуром. Їми можна писати як звичайним плоским пензлем і в перпендикулярному положенні до поверхні - як круглим. Використовуються для переходу одного кольору в інший
Віялові пензлі - пласкі, мають негустий пучок у формі віяла. З їх допомогою вдається зробити витончену колірну розтяжку, пом'якшити контраст контурів і фактуру
Класифікація за призначенням:
Поділяються на художні, шкільні, шліппера, флейці. Пензлі мають ряд загальних властивостей щодо форми. Форма пучка і призначення кисті пов'язані безпосередньо.
Флейцеві пензлі - для вільного живопису заливаннями, використовуються головним чином з аквареллю. Можуть утримувати багато фарби. Сухий пензлик дає прекрасні результати при роботі поверх вологої фарби - особливо по маслу - для розмивання і пом'якшення контурів.
Характеристики якості:
- обтискне кільце (обойма) надійно закріплене на ручці
- Акварельні пензлі оцінюються за трьома важливими показниками: здатністю утворювати гострий кінчик, пружністю волосяного пучка, контролем над плинністю фарби. Гострий кінчик дасть можливість нанести фарбу дуже точно. При відриві пензля від поверхні паперу, його пучок повинен прийняти вихідну форму і бути готовим до наступного мазка. Але найбільш важливим показником для всіх рідких живописних матеріалів (водорозчинних фарб) є контроль над плинністю фарби, яка повинна передбачувано стікати з пензля в потрібній консистенції
- Якість пензлів перевіряється наступним чином: видаляється проклейка з волосяного пучка, пензлик занурюється в воду до повного просочування, після легкого постукування пензлем по вказівному пальцю пучок високоякісного пензлика повинен прийняти гостру форму (волосся низької якості придбає неохайний вигляд). Після перевірки гострого кінчика і пружності необхідно провести пензлем по робочій поверхні для визначення властивостей плинності
- Пензлі для "важких фарб" (олія або акрил) оцінюються по пружності волосся - чим густіше фарба, тим твердіше повинно бути волосся. Злегка розведені фарби потребують більш м'якого ворсу. Художники, що працюють олійними або акриловими фарбами, найбільш часто користуються пензлями зі свинячої щетини, барсучого і соболиного ворсу, а також різними синтетичними. Для правильного підбору синтетичного пензля необхідно провести ним по пальцях для визначення відносної пружності волоса і того, чи підійде він для роботи з густою фарбою.
Рекомендації по догляду за пензлями
- Волоски пучка при необережному поводженні можуть ламатися (при грубому натисканні акварельним пензлем на дно ємності з водою волосся ламається об край обойми)
- Зберігання чистих пензлів істотно продовжує їхнє життя.
- Скупчення сухої фарби на пучку у самої обойми і всередині неї значно скорочує термін життя пензлів, тому ретельно очищайте його.
- Погано змитий розчинник скупчується всередині обойми і розчиняє клей, викликаючи випадання волосся. Промивайте пенлі дуже ретельно; користуйтеся відповідним розчинником і намагайтеся видалити все фарбу. Не залишайте пензлі зануреними в розчинник волосом вниз навіть на короткий проміжок часу. Вони можуть назавжди втратити форму.
Ніколи не мийте пензлі милом, яке б ви не зважилися використовувати для власного волосся.
Якщо ви працюєте акриловими фарбами, завжди тримайте невикористовувані пензлі у воді. Акрил швидко висихає і стає незворотнім, що не дозволить як слід очистити пенлик. При промиванні пензлів з натурального волосся користуйтеся прохолодною водою.
Синтетичним пензлям, які втратили форму в результаті недбалого використання, іноді можна повернути робочий вид, потримавши їх у дуже гарячій, але не киплячій воді. Але ніколи не можна робити те ж саме з пензлями з натурального волосся. Невикористані пензлі із натурального волосся слід зберігати в закритій коробці.
При щоденній роботі, якщо пензлі не були вимиті, їх залишають в банці з гасом. Перед роботою пензлі повинні бути ретельно витерті ганчіркою. Для миття пензлів існують спеціальні мойки. пензлі в гасі можна залишати на кілька днів. Добре вони відмиваються і в мильній піні. При тривалій перерві в роботі, пензлі слід ретельно вимити в гасі, потім в мильній піні і начисто промити теплою водою. Після цього іх потрібно опустити в банку з лляною олією так, щоб волосся не торкалося дна банки.
Після роботи пензлі ретельно миють з милом в теплій воді, обполіскують і витирають, обов'язково обогртають смужками паперу, щоб щетина не стирчала при сушінні. Синтетична щетина такої обережності не потребує. Її слід ретельно промити, щоб фарба не накопичувалася біля основи пучка.
Слід знати, що білку і колонок не можна мити милом, тому що вони швидко вийдуть з ладу. Для миття цих пензлів існують спеціальні розчинники.